Denizciler gemilerde çalışmak üzere istihdam edilen kişilerdir. Görevine bağlı ve daima cesaretlidirler. George William Curtis’in dediği gibi, Müreffeh yolculuğu garantileyen gemi değil, ustaca yelken açmaktır. Ama aslında yelken açmasını veya yön bulmasını sağlayanlar kimler? Yaşamak için ne yapıyorlar? Modern bir geminin tamamlayıcısına bir göz atalım.
Geminin tamamlayıcısının kendi hiyerarşisi olduğunu unutmayın. Şöyle ki, gemisinin güvenli seyri için hiçbir şeyi şansa bırakmayan güverte departmanından başlasak iyi olur.
Güverte Departmanı
Yükün elleçlenmesi ve geminin seyri için güverte departmanının mürettebatı sorumluluk alan kişilerdir. Görevleri kapsamlı bilgi, dayanıklılık ve cesaret gerektirir. Güverte bölümlerinde lisanslı denizci olabilmek için üniversite veya kolej mezunu olmak gerekmektedir.
Bölüm, güverte zabitleri tarafından işletilmektedir. Hiyerarşinin tepesinde, şaşırtıcı bir şekilde en saygı duyulan ancak en çok göreve sahip olan pozisyon , genel operasyona kaptan liderlik ediyor. Kaptanlar aynı zamanda ustalar olarak da bilinirler. Geminin kesin sorumluluğunu üstlenirler. Ünlü denizcilik geleneğinde ifade edildiği gibi, ‘Kaptan gemiyle birlikte batar’. Ayrıca, amirallik hukukunda barratlık hukuku, kaptanın sefer sırasında yaptığı, gemiye veya yüke zarar verecek ve cezaya yol açacak şekilde görevi kötüye kullanma anlamına gelir. Kaptanın sorumlulukları armatör, yük veya yolcu ile sınırlı değildir. Ekiplerine karşı da sorumlulukları vardır.
Güverte bölümü sadece kaptandan ibaret değildir. Gemideki herhangi bir deniz yükünün denetlenmesi ve izlenmesinden, güvertenin bakımına veya stabilite izlemeye, balast suyunun boşaltılmasına kadar, güverte bölümünde pek çok şey gerçekleştirildi.
Baş zabit , operasyonların emniyet ve güvenliğinden sorumludur. Kaptanın sağ tarafı olarak çalışır ve aynı zamanda ikinci kaptan veya birinci subay olarak da bilinir.
Komuta hiyerarşisinde üçüncü olan ikinci zabit , GPS, NACOS/ECDIS vb. en son navigasyon ekipmanlarını kullanarak geminin konumunu izleyerek gemiyi yönlendirir. Limanda da dinlenme yoktur. İkinci zabitler de limanda iken geminin emniyetinde görev alırlar. İkinci zabit veya ikinci kaptan genellikle seyrüsefer ile uğraşsa da, geminin kullanım koşullarına bağlı olarak, hat görevlilerini yönlendirmek, kargo nöbetçilerini yönlendirmek, çapa detayını yönlendirmek ve mürettebatı eğitmek ve eğitmek onların görevi olabilir.
İkinci zabitin yardımcısı olarak üçüncü zabit , operasyonlar sırasında köprüüstü ekibini yönlendirerek geminin manevrasına yardımcı olur.
Tam tahkime girmeden önce, güverte zabitleri kursiyer veya güverte harbiyelisi olma sürecinden geçmelidir .
Lisanssız denizciler bilinen güverte derecelendirmelerine sahiptir. Esas olarak operasyonların fiziksel olarak zorlu yönleri üzerinde çalışırlar. Güverte reytinglerine göre, en büyük itibara sahip gemicidir . Boatwain, ikinci zabit ile doğrudan temasa sahiptir ve denizcileri yönlendirebilir. Usta denizciler de doğrudan ikinci zabit ile çalışırlar.
Geminin gövdesine ve güvertesine bakanlara bozun denir.
Motor Bölümü
Gemiler karmaşık araçlardır. Aşırı mühendislik süreçleri onları ayakta tutarken, operasyonlar sırasında hala mühendislerin ve teknisyenlerin dokunuşu gerekiyor.
Mühendislik görevlileri makinelerle ilgilenir. Seçkin tanklar ve çalışma alanları nedeniyle mühendislik görevlilerine çok fazla görev düşmektedir.
Tüm makine ve teçhizat bakımları başmühendis tarafından yapılmaktadır .
İkinci mühendis, adından da anlaşılacağı gibi, denetleme şemasının ikinci pozisyonunda kalır. Motor bölümünün günlük bakım ve işletimi konusunda başmühendislerle tanışırlar.
Kazanlar, yakıt, yardımcı motorlar, kondens ve besleme sistemlerinden sorumlu olarak üçüncü mühendis veya ikinci mühendis yardımcısı görev alır. Ayrıca üst düzey mühendislere yardımcı olurlar. Üçüncü mühendisten sonra dördüncü mühendis olarak adlandırılan bir alt pozisyon daha vardır .
Derecelendirmeler ayrıca motor bölümünde de görülebilir. Örneğin makine dairesi, yangın dairesi, makine atölyesi, buz makinesi dairesi, dümen-makine dairesi ekipmanlarının bakım ve onarımı için motorcular çalışır. Öte yandan, yağlama makinelerinde yağlayıcılar ve silecekler çalışır.
Elektrik ve elektronik bakım, onarım, kurulum ve testleri gerçekleştirmek için elektroteknik görevlileri (ETO) katılır. Diğer makine dairesi mürettebatından farklı olarak, gemide 24 saat çalışmazlar ve kalmazlar ve çoğunlukla gerektiğinde sorumluluk alırlar.
Komiserler ve Mutfak Bölümü
Mürettebat için gemi uzun süre sadece iş yeri değil aynı zamanda evidir. Beslenmeden sorumlu profesyoneller olmadan, ekibin sağlıklı ve konforlu kalması çok zor olabilir. Ticari gemilerde pişirme bölümü, Steward’s bölümü olarak bilinir. Baş kahya ve baş aşçı , Komiser departmanındaki ana pozisyonlardan biridir.
Öte yandan, özellikle yolcu gemileri gibi yolcu gemilerinde yemek pişirme ve servis işlerinden büyük ekipler sorumludur.
Yolcu gemilerinde mutfak, mutfağa atıfta bulunur. İlk bakışta görünmese de kesintisiz çalışan bir sisteme sahip olan kadırga, geminin en yoğun bölümlerinden biridir. Çoğunlukla sıcak ve soğuk mutfak, mutfak bölümünü oluşturur. Sebze, çorba, balık ve et pişirmede uzmanlaşmış sıcak mutfak; unlu mamuller, hamur işleri ve şekerlemeler ile atıştırmalıklarda uzmanlaşmış soğuk mutfak. En üst düzey yönetici şef pozisyonu, tüm mutfak departmanından ve personelinden sorumludur.
Elbette gemiler sadece yük için değil, ulaşım ve eğlence için de çalışırlar. Örneğin yolcu gemilerinde müşterilerin ihtiyaçları için binlerce insan çalışıyor. Gemiler günlük yaşam için tasarlanmış ve inşa edilmiştir. Yani gemide çok daha değişken mesleklere tanık olmak mümkün.